BON DE CONSUM (Cod 14-3-4A)
1. Serveşte
ca:
- document de eliberare
din magazie a materialelor;
- document justificativ
de scădere din gestiune;
- document justificativ de înregistrare în contabilitate.
2. Se întocmeşte
în două exemplare, pe măsura
lansării, respectiv eliberării materialelor din magazie pentru consum, de către compartimentul care efectuează
lansarea, pe baza programului de producţie şi a consumurilor normate, sau de către alte compartimente ale unităţii, care solicită
materiale pentru a fi consumate.
Bonul de consum se poate
întocmi într-un exemplar în condiţiile utilizării tehnicii de calcul.
Bonul
de consum (colectiv), în principiu, se întocmeşte pe formulare separate pentru materialele din cadrul aceluiaşi cont de materiale,
loc de depozitare şi
loc de consum.
În
situaţia în care materialul solicitat lipseşte din depozit, se procedează în felul următor:
- în cazul bonului de consum se completează rubrica cu denumirea materialului înlocuitor, după ce, în
prealabil, pe verso-ul formularului se obţin semnăturile persoanelor autorizate să aprobe folosirea altor materiale decât cele prevăzute în consumurile normate;
- în cazul bonului de consum (colectiv) se taie cu o linie denumirea materialului înlocuit şi se semnează de aprobare a înlocuirii, în dreptul rândului respectiv. După înscrierea denumirii materialului înlocuitor se întocmeşte un bon de consum separat pentru materialul înlocuitor sau se înscrie pe un rând
liber în cadrul aceluiaşi bon de consum.
În
bonul de consum, coloanele "Unitatea de măsură" şi
"Cantitatea necesară"
de pe rândul 2 se completează în cazul când se solicită
şi se eliberează
din magazie materiale cu două unităţi de măsură.
Dacă
operaţiunile de predare-primire
a materialelor nu pot fi suspendate în
timpul inventarierii magaziei de materiale, comisia de inventariere trebuie să
înscrie pe documentul respectiv menţiunea "predat în timpul inventarierii".
3. Circulă:
- la persoanele autorizate să semneze pentru acordarea vizei de necesitate (ambele exemplare);
- la persoanele autorizate să aprobe folosirea altor materiale, în cazul
materialelor înlocuitoare;
- la magazia de materiale, pentru eliberarea cantităţilor prevăzute,
semnându-se de predare de către gestionar şi de primire de către delegatul care primeşte materialele (ambele exemplare);
- la compartimentul financiar-contabil,
pentru efectuarea înregistrărilor în contabilitatea sintetică şi analitică (ambele exemplare).
4. Se arhivează
la compartimentul financiar-contabil.
5. Conţinutul
minimal obligatoriu de informaţii
al formularului este
următorul:
- denumirea unităţii;
- denumirea formularului;
- produsul/lucrarea (comanda); norma; bucăţi lansate;
- numărul documentului; data eliberării
(ziua, luna, anul); numărul comenzii;
- denumirea materialului (inclusiv sortimentul, marca, profilul, dimensiunea); cantitatea necesară; U/M; cantitatea eliberată;
- preţul unitar; valoarea, după caz;
- data şi semnătura gestionarului şi a primitorului.